مهندسی رنگ:

مهندسی رنگ واژه ای است که شاید در ذهن خیلی از انسان ها غریبه باشد چرا که ترکیب این دو کلمه با هم ممکن است تضاد ایجاد کند. کلمه اول یعنی مهندسی برگرفته از کلمه هندسه و زیر مجموعه بحث های ریاضی سرچشمه گرفته و واژه دوم یعنی رنگ بیشتر در بحث های هنری و ادبی کاربرد دارد لذا ترکیب این دو وازه و درک آن توسط مخاطبان شایک کمی غیر ملموس باشدکه در نهایت ترکیب این دو با هم مهندسی رنگ را پدید می آورد.

در این مقاله سعی بر آن داریم تا با معرفی یکسری قوانین این دو گانگی و جلوه غیر حقیقی استنباط شده از مهندسی رنگ را برای شما بر طرف سازیم تا شما بدانید که ترکیب این دو واژه در عمل بسیار کاربردی است.

مهندسی چیست؟

این عبارت که از واژه هندسه وام گرفته است, در معنای مفهومی و کلی عبارت است از کلیه کارهایی که با دقت و حساسیت و به صورت کاملا فرمولیزه شده صورت می گیرد.و واژه رنگ هم که در عمل معنی و مفهوم پیچیده ای نداشته و فقط به شناخت و جایگاه استفاده هر رنگ اشاره دارد.

مهندسی رنگ در طراحی:

به شناخت دقیق و کاربردی رنگ های پایه و ترکیب آنها در موارد نیاز, و استفاده جستن از هر رنگ مطابق با نیاز کاربران همچنین استفاده از هر رنگ در مکان مناسب خود با توجه به موقعیت آن مکان, مهندسی رنگ گفته می شود.

در هر طراحی که در آن مفهوم رنگ معنا پیدا می کند, رعایت اصول color engineering الزامی است چرا که استفاده از رنگ های خاص در مکان و موقعیت خود بسیار واجب است.

فرض کنید در حال بازدید از یک نمایشگاه نقاشی هستید رو بروی شما یک تابلو نقاشی با منظره طبیعت وجود دارد, حال تصور کنید که نقاش برگ درختان را زرد, رنگ خورشید را آبی, رنگ دریا را سبز و تنه درختان را قرمز طراحی کرده, پس از مشاهده چنین منظره ای چه حسی به شما دست می دهد؟

مسلما حتی اگر آن نقاشی خالی از هرگونه اشتباه هم باشد اما حس واقع گرایانه ای بعد از دیدن آن به شما دست نخواهد داد. اینجاست که واژه مهندسی رنگ به معنای واقعی کلمه معنی می شود.

مهندسی رنگ در طراحی سایت:

طراحی سایت نیز مطابق سایر طراحی ها است استفاده صحیح و اصولی رنگ ها در آن تاثیر بسزایی دارند. در واقع به کارگیری از رنگ های مناسب در هر قسمت از سایت می تواند تاثیر شایانی در جلب توجه کاربران به سایت شما داشته باشد.

در مقالات مربوط به سئو و یا مقالات مربوط به طراحی, بارها به این نکته اشاره کردیم که یکی از تکنیک های اصلی تعامل کاربران با سایت, رعایت اصول زیبایی در طراحی است پس به این نکته نیز توجه کنید که یکی از اصلی ترین اصول در طراحی زیبا و کاربر پسند سایت شما توجه به مهندسی رنگ یا همان نحوه صحیح به کارگیری رنگ ها در جای جای سایت شماست.

تعداد رنگ های موثر در طراحی یک سایت کاربر پسند:

سوالی که ممکن است برای خیلی از کاربران یا طراحان سایت پیش پیش بیاید این است که آیا یک رنگ واحد می تواند نقش موثری در زیبایی سایت شما داشته باشد؟

مسلما جواب منفی است چرا که سایت ما از بخش های مختلفی طراحی شده است و استفاده از یک رنگ سایت مارا ایستا کرده و آنرا از لحاظ جنبه های ظاهری ارتقا نمی دهد. پس با شناخت رنگ ها و طرز استفاده از هرکدام می توانیم ظاهری زیبا برای سایت خود ایجاد کنیم.

سلیقه و تاثیر آن در انتخاب رنگ:

انتخاب رنگ مناسب و کاربر پسند برای سایت کار چندان راحتی برای طراح نیست چرا که به تعداد انسان های حاضر در کره زمین تفاوت سلیقه وجود دارد.

اما یک راه کلی و آزمایش شده,  انتخاب رنگ های خاص و هیجان برانگیز در قسمت هایی از سایت است که بیشتر در دید کاربران قرار دارد به عنوان مثال انتخاب رنگ های ویژه و خاص و گیرا در بخش آرم سایت یا شرکت یا در قسمت سر صفحه سایت نقش بسیار تاثیر گذاری در جذاب شدن هرچه بیشتر سایت خواهد داشت و مخاطبلن بیشتری را به سایت اختصاص می دهد.

از نظر متخصصین این روش یک تکنیک روانشناختی در افراد می باشد که می تواند ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب از سایت شما ایجاد کند.

هر حرفه, یک رنگ مخصوص:

معنی این سرفصل این است که انتخاب رنگ ها را با توجه به نوع هدفتان انتخاب کنید و تاثیر بیشتر آنرا روی سایتتان حس کنید.

به عنوان مثال یک سایت که برای یک رستوران طراحی شده است کمتر می تواند از رنگ های تیره نظیر قهوه ای یا مشکی برای سایت خود استفاده کند و بهتر است از رنگ های طبیعی و تاثیر گذار مواد غذایی در سایت خود استفاده کند.

گروه بندی رنگ ها در دایره مهندسی رنگ و تاثیر گذار بودن هریک از آنها:

الف) گروه رنگ های مایل به سبز:

گروه رنگ سبز بسیار چشم نواز بوده و از محبوبیت ویژه ای بین خانم ها و آقایان برخوردار است. رنگ سبز بیشتر برای موارد طبیعت و سلامت مورد استفاده قرار می گیرد.

ب) گروه رنگ های مایل به زرد:

رنگ زرد در مهندسی رنگ جایگاه بسیار ویژه ای دارد و از محبوبیت خاصی در بین مشتریان جوان برخوردار است و انگیزه و امیدواری را در بین انسان ها دوچندان می کند. با توجه به محبوبیت این رنگ اگر بیش از اندازه از این رنگ استفاده شود, موجب خستگی چشم می شود.

پ) گروه رنگ های مایل به نارنجی:

این گروه از رنگ بیشتر در سایت های سرگرمی یا خبرنامه استفاده می شود همچنین در فروشگاه های اینترنتی نیز از آنها استفاده می شود چرا که هیجان را در بین مخاطبان بر انگیز کرده و احتمال خرید را افزایش می دهد.

ت) گروه رنگ های مایل به قرمز:

مهندسی رنگ به گروه قرمز اهمیت ویژه ای می دهد چرا که این رنگ در بین همگان نشان از تندی, شور و هیجان بسیار بالاست که می تواند در قسمت های فوریتی سایت نظیر روزهای ویژه تخفیف محصولات, به منظور ترغیب هرچه بیشتر مشتری ها استفاده کرد.

ث) گروه رنگ های مایل به صورتی:

رنگ صورتی نشان از لطافت, ظرافت و زنانگی دارد و بیشتر در سایت های مربوط به محصولات خانم ها نظیر فروشگاه های لوازم آرایشی و یا فروشگاه های پوشاک زنانه کاربرد دارد.

ج)گروه رنگ های مایل به آبی:

اصلی ترین گروه رنگی, در مهندسی رنگ همین رنگ آبی است که محبوب ترین رنگ بین زنان و مردان می باشد. از این رنگ بیشتر در سایت های مربوط به امور بانکی و یا سازمان های دولتی استفاده می شود.

د) گروه رنگ های مایل به مشکی:

این گروه از رنگ برای معرفی هر نوع برند یا محصولی استفاده نمی شود و در بیشتر موارد برای محصولات گرانقیمت و لوکس استفاده می شود تا جذابیت هرکدام از آنها را چندیین برابر کند.