لوگو:

در ابتدا یک تعریف کلی از لوگو میکنیم تا ذهن خوانندگان این مقاله با لوگو و اهداف طراحی آشنا شود سپس وارد بحث کلی می شویم. لوگو یک نمایه از نوع گرافیکی است که به شکل های مختلف از قبیل علامت ,سمبل ,نوشته و یا مجموعه کلی از این ها توسط متخصصین این امر طراحی می شود.

لوگو محدودیت استفاده خاصی ندارد و میتواند به صورت شخصی,سازمانی, و یا شرکتی مورد استفاده قرار بگیرد.

هدف از طراحی لوگو:

هدف از به کارگیری لوگو معرفی سریع محصول ,مشاغل و یا رساندن هدف به مخاطب است. استفاده  و به کارگیری از لوگو مختص دنیای امروزی نمیباشد و از زمان های قدیم مورد استفاده قرار می گرفته است منتهی با گذشت زمان هم نوع و روش طراحی فرق کرده است هم استراتژی به کار گیری از آن با تغیرات گسترده ای روبرو شده است . به عنوان مثالی از استفاده لوگو در زمان های قدیم میتوان از المان ها و تصاویری که در حکاکی ها و سنگ نوشته ها استفاده می شده نام برد.

نام های دیگر لوگو:

از نام های دیگر لوگو می توان به نشانه نشانواره و یا نامواره یاد کرد که هرکدام از این سه اسم دارای معنی و مفهوم برابری می باشند اما این نکته را نباید فراموش کنیم که برابر دانستن لوگو و آرم تصور اشتباهی است چرا که این دو در عمل با هم تفاوت دارند.

لوگو را می توان چهره و نمای اصلی یک برند خواند از این روی خلق یک الگوی زیبا و مهندسی شده نقش قابل توجهی در محبوبیت یک برند بین مخاطبان را دارد.مخاطب با دیدن لوگوی زیبا و با مفهوم می تواند تصویری قابل درک از محصول و یا شرکت مذکور در ذهن خود تجسم کند و با خود تصمیم گیری کند که آیا این همان هدفی است که دنبالشم بودم یا خیر همین جمله به صورت برعکس نیز صدق می کند که اگر یک لوگو خوانایی و مفهوم مورد نظر را به نظر مخاطب نرساند نتیجه عکس داشته و بر مبهم بودن موضوع برای مخاطب می افزاید.

انواع لوگو:

به طور کلی و با توجه به اینکه می توان لوگو را بر اساس شکل نوشتار و آیکن و یا ترکیبی از آنها طراحی کرد لوگو را به سه گروه تقسیم بندی می کنیم:

الف) استفاده از تصویر در طراحی لوگو شامل (آیکن, سمبل, پیکتوگرام).

ب) استفاده از نوشتار در طراحی لوگو (لوگو تایپ, وردماذک, تایپ بیس).

پ) ترکیبی از نوشتار و تصویر در طراحی لوگو (لوگوی ترکیبی).

در مورد الف که استفاده از تصویر در طراحی لوگو است از اشکال و المان ها و تصاویری که معرفی کننده هویت مشاغل  و برند مورذ نظر است استفاده می شود به عنوان مثال لوگوی شرکت apple یا لوگوی شرکت ورزشی نایک و آدیداس.لازم به ذکر است که از پیکتو گرام که جز مورد الف میباشد برای معرفی اماکن عموی و یا رستوران ها و همچنین فرودگاه هها و یا مراکز خرید یا تفریحی مورد استفاده قرار می گیرد.

لوگو تایپ:

در تعریف طراحی لوگو با استفاده از نوشتار گزینه هایی مانند لوگو تایپ و یا ورد مارک را مورد برسی قرار میدهیم به عنوان مثال گزینه لوگو تایپ که شامل استفاده از متن در طراحی گرافیک است که متن مذکور میتواند شامل نام موسسه شرکت و یا شخص باشد به اینگونه که در طراحی لوگو از نام استفاده شود به عنوان مثال لوگوی شرکت twitter  و همچنین در تعریف مونوگرام از یک تک حرف به جای تصویر استفاده میشود که در واقع همان نام اختصاری برند شرکت و یا سازمان است.

ملاک های یک لوگو خوب:

هر طراحی در هر زمینه ای برای خوب بودن ملاک ها و معیار هایی دارد که طراحی لوگو نیز از این قانون تبعیت میکند که در زیر به اختصار برخی از این ویژگی هارا مورد برسی قرار می دهیم.

الف) لوگوی طراحی شده از لحاظ موضوع و فهم با برند مورد نظر همخوانی داشته باشد.

ب) لوگوی طراحی شده با داشتن نهایت زیبایی باید ساده و به دور از پیچیدگی باشد.

پ) به کار گیری صحیح رنگ ها که در زیبایی لوگو نقش اساسی دارد.

ت) برسی و رعایت اصول و فنون طراحی لوگو.

د) به کار گیری از خلاقیت فردی طراح در اجرا و شکل گیری لوگو.

لازم به ذکر مجدد است که طراح لوگو در هنگام پیش زراحی یا همان خلق ایده و یا به هنگام طراحی اصلی لوگو باید نهایت دقت را به کار گیرد و به مواردی از جمله زیبایی و  کارایی آن لوگو اهمیت ویژه دهد  چرا که لوگو می تواند توانایی بسیار زیادی در ارتباط مخاطب با برند داشته باشد و همچنین بالعکس که طراحی یک لوگوی ضعیف می تواند مخاطب را به طور کامل از برند دور کند.

بازار رقابتی طراحی:

امروزه با توجه به تعدد برند ها و محصولات و همچنین سازمان ها و شرکت ها و استفاده هرکدام از آنها از لوگو عملا هر کدام از آنها را وارد یک کارزار رقابتی حساس کرده است جدا از پارامترهای کیفیتی و نوع مرغوب بودن محصول نهایی آن چیزی که هرکدام از آنها را در کورس این رقابت نگه میدارد بهره بردن از شیوه های نوین تبلیغاتی است که سر آمد آن بهره جستن از یک لوگوی زیبا و مهندسی شده است.

هرچه لوگوی طراحی شده به روشن ساختن اهداف برند نزدیک تر باشد مسلما تاثیر کاملا مستقیمی در جذب مخاطب داشته. تصویر سازی لوگو از برند در ذهن مخاطب نقش بسیار مهمی در جذب یا دفع مخاطب از محصول دارد لذا توجه به این نکته که صرفا داشتن یک لوگو کفایت میکند تصوری غلط است و باید نهایت دقت و تخصص چه در زمان خلق ایده و چه در زمان طراحی به کار گرفته شود.